الف. باء.

روش تدریس اثربخش   روش تحصیل مهارت محور   روش تحقیق شبکه ای   الگوریتم استنباط فقهی  

کتاب بررسی اعتبار کتاب کافی

نویسنده:

شیخ ابوالحسن بیاتی

تاریخ تدوین:

۲۱ / جُمادی الأولی / ۱۴۳۵ (۳ فروردین ۱۳۹۳)

ویرایش:

دوم


مسأله:

آیا روایات کتاب شریف کافی نیازمند بررسی سندی می‌باشد یا خیر؟

فرضیه:

۱- قدما، احادیث را به صحیح و غیر صحیح تقسیم می‌کردند و مرادشان از صحیح، معنای لغوی صحیح بوده به معنای کامل (در مقابل ناقص) یا سالم (در مقابل بیمار)؛ یعنی حدیثی که انتساب آن به امام مطمئن باشد.

۲- مؤلفین برخی کتابها مانند کافی، فقط احادیث صحیح (به اصطلاح قدما) را نقل کرده‌اند.

۳- احادیثی که به اعتقاد این مؤلفین، صحیح (به اصطلاح قدما) بوده، برای ما نیز اطمینان و علم عادی به صدور از معصوم حاصل می‌کند.

۴- اطمینان به صدور یک خبر از معصوم، برای حجیت، کافی است و نیازی به صحیح بودن سند (به اصطلاح متأخرین) نیست.

۵- بنابراین اصل بر موثوق الصدور بودن احادیث کافی است فی نفسه، و نیازی به بررسی صدوری ندارد الا برای حل تعارضات.

مبانی اثبات فرضیه:

  • آنچه معتبر است، ظنّ نوعی است، نه ظنّ شخصی.
  • حجیت خبر ثقه، تعبّدی نیست و دلیل آن بناء عقلاء است؛ و در جایی که در عین ثقه بودن روات، مانعی از وثوق به صدور خبر از معصوم وجود داشته باشد، نمی‌توان آن را حجت دانست.
  • روایات علاجیه برای ترجیح یکی از دو حدیثی است که هر دو موثوق الصدور باشند و الا أخذ به موثوق الصدور می‌شود و نوبت به روایات علاجیه نمی‌رسد.
Loader Loading…
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *